måndag, november 28, 2005

Löpning

Och en överflyttad löpsida....

Jag är motionslöpare sedan oktober 2001, och har hunnit med 11 maratonlopp sedan debuten i Stockholm 2002.
Personbästat på maraton är 2.41.59 från Stockholm Marathon 2005, och på halvmaraton 1.17.44 från S:t Eriksloppet 2004.
Längsta träningspasset hittills är 60 km på 4.45, och under bästa träningsveckan avverkades 160 km.
Diverse läsning för löpintresserade finns på marathon.se, norska kondis.no, hos Svenska Marathonsällskapet, och på forumet puls.se.

Årets stora utmaning var 12-timmarsloppet i Trollhättan 18 juni, ett mycket bra arrangemang med en 1510 meter lång lätt terrängbana.
Solsken och gott sällskap av 24-timmarslöpare bidrog till trivseln.
Lyckades avverka 135,446 km oväntat smärtfritt och var väldigt nöjd med detta lopp.

År 2004 genomförde jag mina två första ultramaraton. Den första var Vasastafetten i augusti som ensamlöpare. Nio mil terränglöpning en dag med 27 grader och sol. Klarade värmen skapligt tack vare ryggsäck med sportdryck, men var inte riktigt förberedd på att underlaget skulle vara så mjukt. Tog mig i mål med rejäla krampkänningar på 8.29.24. Bildberättelse. Den andra var BUR-X3 69 km på 5.33.51 i oktober. Loppet gick på ett mycket fint terrängspår vid Brantbrink, varvbana med 23 km/varv, en skön höstdag.

Tack vare bristande konkurrens vann jag Göteborg maraton 2003 (Sveriges fjärde största maratonlopp detta år), vilket bl a förevigades i en dokusåpa på ZTV... (bilden nedan hämtad ur ett bildreportage från arrangörsklubben Solvikingarna).