måndag, augusti 20, 2012

Mariestads maraton 2012

Väldigt löpvänligt augustiväder med runt 15 grader och ingen störande vind bidrog till att det denna dag gick att komma under 2.40. Regnet som mest förekom före och efter loppet gjorde mest att det fanns ett par vattenpölar på banan att plaska igenom samt att segerpremien i form av en bilvårdshink passade bra. Jag ville absolut under 2.40 så på denna fyravarvsbana siktade jag på varvtider på 39 minuter för i bästa fall 2.36. Första varvet gick på drygt 39,5 minuter så ut på andra ökade jag takten lite och då släppte löparen som hållit mig sällskap på första varvet (och varit 5 sekunder snabbare än jag i Stockholm två månader tidigare). Andra varvet tog knappt 39,5 minuter så halvmaran gick på ca 1.19. Efter ett tredje varv på 40 minuter var jag ikappsprungen och hade 41 minuter på mig för sista varvet. Genom att ta i lite mer och trycka på de sista 3 km upp till målet blev det en varvtid på 39,5 minuter och sluttid på 2.38:28. Seger med 11 sekunders marginal till tvåan och 21 minuter till trean.... Mycket nöjd med att därmed vara kvalificerad för SM nästa år, och på köpet fick jag DM-guld och veteran-DM-guld.