söndag, oktober 04, 2009

Spartathlon 2009

Årets andra stora mål. Kände mig väldigt väl förberedd både fysiskt och psykiskt men bröt efter knappt halva loppet. Startade i ett behagligt tempo kl 7 på morgonen. Från kl 9 var det solskenslöpning och timmarna mitt på dagen tillbringades på en fin väg längs kusten från Aten till Korint. Allt fungerade fint med mat och dryck. Vid en vätskestation efter nio mil kände jag de första krampryckningarna i vader och lår och försökte repa mig med gångpauser, vatten, salt och mat. Men det blev bara sämre och när inte en hel timme med gång och återhämtning hjälpte bestämde jag mig för att kliva av kl 18 på vätskestationen vid 117 km. Jag har ju inte sprungit loppet förut men av det jag hört från andra löpare verkade bergspassagen på natten vara sådan att jag inte ville göra den med krampande ben. Naturligtvis en besvikelse att inte fullfölja loppet men jag satsade för en bra tid/placering och får inse att 25-30 grader och solsken var för varmt för mig.

Väldigt kul att se nordborna Lars Skytte och Jon Harald ta plats på pallen samt att se Mikael Andersson ta sig i mål. På det hela taget en trevlig semestervecka i gott sällskap och det är ett fint lopp, men jag har svårt att tro att jag återvänder.